Przesyłanie dokumentów drogą elektroniczną jest już powszechną metodą, która zdecydowanie ułatwia i przyspiesza komunikację przedsiębiorców z urzędami. Należy jednak pamiętać o tym, że aby dokumenty elektroniczne były ważne, muszą zostać przez przedsiębiorców podpisane odpowiednim podpisem elektronicznym (e-podpisem).
Wyróżnia się dwa rodzaje podpisów elektronicznych (e-podpisów):
- podpis elektroniczny potwierdzony profilem zaufanym elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP)
- bezpieczny podpis elektroniczny
Podpis elektroniczny potwierdzony profilem zaufanym ePUAP jest bezpłatny. Aby go uzyskać należy najpierw założyć konto użytkownika ePUAP i złożyć wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego – wejdź TUTAJ. Wymaga to w dalszej kolejności potwierdzenia tożsamości osoby ubiegającej się o założenie profilu zaufanego w jednym z punktów potwierdzania profili zaufanych (np. w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS lub w urzędzie skarbowym). Profil zaufany jest zakładany bezpośrednio po poprawnym zakończeniu potwierdzenia. Złożenie podpisu odbywa się w środowisku ePUAP. Podczas składania podpisu ePUAP przesyła pocztą elektroniczną lub SMS-em kod autoryzacyjny, który należy przenieść do pola dialogowego usługi składania e-podpisu.
Przedsiębiorcy mogą używać podpisu elektronicznego potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP w komunikacji z podmiotami realizującymi zadania publiczne. Inne osoby/ podmioty mogą go nie akceptować. Tego podpisu nie stosuje się np. przy zawieraniu umów cywilnoprawnych lub w sytuacjach, w których przepisy szczegółowe wymagają innego sposobu potwierdzenia tożsamości podpisującego – uwierzytelnienia.
Bezpieczny podpis elektroniczny (kwalifikowany) jest powszechnie honorowany przez wszystkie podmioty w kraju i za granicą. Można go użyć w każdej sprawie, bez potrzeby wcześniejszej akceptacji, np. przez strony podpisujące umowę biznesową.
Aby móc składać bezpieczny podpis elektroniczny, należy wcześniej w organizacji powszechnego zaufania – kwalifikowanym centrum kwalifikacji – zakupić odpowiedni zestaw. Stanowi on, a w szczególności karta kryptograficzna, bezpieczne urządzenie do podpisywania dokumentów elektronicznych, znajdujące się pod wyłączną kontrolą osoby składającej e-podpis. Szczegółowe informacje o tym, jak uzyskać bezpieczny podpis kwalifikowany, już wkrótce na naszym blogu.
Źródło: zus.pl
Wszystko zrobiłem i nic. Czy to tak działa ?
Witam. Co konkretnie Pan zrobił?
Wszystko jest dobrze opisane w tekście. Najpierw rejestracja przez internet, potem odbiór w urzędzie i można skorzystać z podpisu.
Szanowni Panstwo,
czy moge uzyslac podpis elektroniczny jezeli na stale przebywam za granica? Nie moge w tym celu przyjechac do Polski. Czy moje tozsamosc moze zostac w jakis sposob potwierdzona w konsulacie?
Z powazaniem
Agnieszka Nowak
W tym miejscu można sprawdzić listę punktów potwierdzających profil zaufany, wystarczy wpisać miasto, http://epuap.gov.pl/wps/portal/punkty-potwierdzenia-pz
Przeciez to jest lista polskich miast
Wystarczy w ‚filtr’ wpisać miasto – Paryż, Londyn, Berlin, Praga itp – wyświetlą się punkty w ambasadach.
Witam, czy osoba fizyczna ,nie przedsiebiorca moze uzyskac podpis elektroniczny?
Oczywiście, że tak.
Witam,
Posiadam profil zaufany PUAP. Urząd Pracy ogłosił że pismo można przesyłać na adres mailowy np. abc@urzadpracy.pl posiadając m.in.”…podpis potwierdzony profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.” . Na PUAPie nie ma urzędu o którym mowa. W jaki sposób można przesłać pismo na podany adres mailowy przez PUAP ?
Witam,
Jeśli na platformie ePUAP nie ma wybranego urzędu, oznacza to, że nie można załatwić sprawy tą drogą. Proponuję zadzwonić do urzędu pracy i dowiedzieć się czy można wysłać pismo na adres mailowy bez podpisu elektronicznego lub po prostu wysłać pismo na podany adres mailowy urzędu z zapytaniem czy zostało zaakceptowane.
no i sie pojawil problem… mieszkam poza granicami kraju no i niestety moj paszport oraz dowod wygasa w przeciagu kilku miesiecy… nie moge uzyskac wizyty w konsulacie o wydanie paszportu w wybranym terminie wiec postanowilam skorzystac z epuap. wszystko bylo by super i bez problemu gdyby pani w urzedzie gminy nie skrzyczala mnie ze bez podpisu elektronicznego sie nie da i zebym osobiscie…
wydawalo mi sie ze w momencie zalozenia profilu na epuap i potwierdzenia tozsamosci przez konsula bede mogla zlozyc wniosek.
prosze o pomoc osoby doswiadzone czy po potwierdzeniu mojego profilu zaufanego musze uzyskac podpis? czy juz wystarczy?
Wielka LIPA. Podpis opisywany w treści bloga to ePUAP wystarczający jedynie do skarbówki i niektórych urzędów centralnych.
Podpis ePUAP nie jest wystarczający dla BANKÓW czy innych podmiotów finansowych – tam tylko normalny podpis kwalifikowany, a nie jego namiastka
W tekście jest wyraźnie napisane, że chodzi o epuap i że można nim podpisywać dokumenty wysyłane do urzędów. Warto go mieć, bo jego używanie w praktyce pozwala niemal całkowicie zapomnieć co to jest wizyta w ZUS czy US i jest bezpłatny. Podpis kwalifikowany to zupełnie inna bajka – miejsc w których można go zakupić nie brakuje.
Uprzejmie informuję, że artykuł wprowadza czytelnika w błąd. Otóż nie jest prawdą, że „Bezpieczny podpis elektroniczny (kwalifikowany) jest powszechnie honorowany przez wszystkie podmioty w kraju i za granicą. Można go użyć w każdej sprawie, bez potrzeby wcześniejszej akceptacji, np. przez strony podpisujące umowę biznesową.”.
Podpis kwalifikowany NIE JEST powszechnie honorowany. Żadna instytucja, żaden podmiot NIE JEST ZOBLIGOWANY przepisami prawa do honorowania dokumentu opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym. Można się o tym przekonać próbując załatwić jakąkolwiek sprawę np. z bankiem, o czym przekonałem się na własnej skórze.
banialuki na miarę ciemnogrodu; chodzi przecież o podpis cyfrowy np. umieszczany w MS Word kiedy wysyłamy pismo do sadu, prokuratury, urzędu miejskiego, do ministerstwa
Jesteśmy starszymi osobami.Ja mam I grupę inwalidztwa oraz problem z poruszaniem a żona właśnie zakończyła kurację chemią walcząc z nowotworem.W konsekwencji ma problem z koordynacją ruchu.Mamy w domu PIT-y, mamy masę dokumentów medycznych. Dlaczego nikt nie pomyślał aby takie osoby nie mogły potwierdzić swojej tożsamości a zaleca się owszem złożenie online wniosku ale następnie wycieczki po Urzędach?
Ludzie kredyty biorą za pomocą internetu a ePUAP nie radzi sobie z weryfikacją?
Ja osobiście wolałbym skorzystać z zaufanej firmy, która na co dzień trudni się wyrabianiem kwalifikowanych podpisów elektronicznych. Tutaj jest przede wszystkim ważne bezpieczeństwo, dlatego polecam firmę ***.pl, która oferuje wyrobienie podpisu cyfrowego, na naprawdę korzystnych warunkach. W coraz większej ilości miejsc wykorzystuje się dzisiaj taki podpis, więc warto wyrobić go u profesjonalistów. 😉
Witam/
Jak nie posiadam nomeru PESEL, a chce uzyskac podpic elektroniczny?
Filip reklamuje sprzedaż podpisu kwalifikowanego – drogiego i realnie niepotrzebnego – ale przymusowo pod groźbą kar wymaganego od przedsiębiorców kupujących towary za granicą – muszą m.in. wysyłać deklaracje VAT-UE podpisane tym badziewiem.
witam, zalozylam konto, chce potwierdzic korzystajac z certyfikatu kwalifikowanego, wiec mam takie okno:
Dodawanie certyfikatu kwalifikowanego
Wykonaj poniższe kroki, aby powiązać certyfikat kwalifikowany ze swoim kontem.
Krok 1
Uruchom aplikację PZ Signer.
Aplikacja PZ Signer do pobrania: Windows Mac Linux
Krok 2 Rozpocznij proces podpisu
Krok 3 Przejdź do aplikacji PZ Signer i postępuj zgodnie z jej komunikatami.
i za nic w swiecie nie chce mi PZ Signera otworzyc!
Ja mam taki sam problem. PZ Signer mozna tylko otworzyc na Windows XP, 7 albo 8, ale nie na Windows 10. Moglam otworzyc program i tylko pisalo na ekranie „Krok 4”, musialam najpierw zrobic krok 2 ale nie moglam rozpoczac tego podpisu. Probowalam nacisnac na krok 2 ale nic sie nie dzialo… Czyli pani musi sprobowac na starszym komputerze (ze starszym Windows albo Apple).
Wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy przejść do właściwości oraz wybrać otwieranie w zgodności z Windows 7 albo 8 skoro na 10 nie działa, powinno pomóc ☺️
To nic nie daje, ta aplikacja jest pewnie zablokowana w porozumieniu pomiędzy ePUAP a firmami które sprzedają za nie małe kwoty swoje podpisy.Próbowałem już na XP na win 7 i nic,wyskakuje za każdym razem błąd.
Czy potwierdzenie podpisu zaufanego można uzyskać w banku? Konieczna jest wizyta w zusie lub innym urzędzie?
Jeśli posiada Pani konto bankowe z dostępem przez Internet, to za pomocą tego konta może Pani potwierdzić swój profil zaufany.
Rozumiem, że jeśli dyrektor szkoły ma podpisać dziennik elektroniczny, to musi skorzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego? A żeby coś takiego „wyrobić”, musi zapłacić jakiejś firmie, która się tym zajmuje? Dobrze rozumiem?
Ja polecam http://www.certio.pl tam w 30 minut wyrobicie podpis i wszystko wam zainstalują i zrobią. Wszystko działa nie trzeba się męczyć.
Czy organizacja pozarządowa (nie prowadząca działalności gospodarczej) może korzystać z ePUAP do przesyłania JPK (Jednolity Plik Kontrolny) na wezwanie urzędu skarbowego. Przygotowuję się do zakupu oprogramowania spełniającego wymogi ministerstwa finansów i chciałbym wiedzieć jak to spiąć do kupy. Nasza organizacja ma obowiązek wysyłania JPK od stycznia 2018r. Czy ePUAP i JPK da się spiąć ze sobą, czy będzie niezbędny zakup podpisu kwalifikowanego i opłacanie go co jakiś czas. Przypominam, że jesteśmy organizacją non-profit i każde wydane pieniążki (pozyskane z darowizn lub składek członkowskich) wydane na inne cele niż statutowe stanowią ograniczenie naszej działalności.